2014/2015

Nasze wycieczki szkolne

Biebrzański Park Narodowy.

28 oraz 29 maja 2015 r. uczniowie klas czwartych oraz klasy V c uczestniczyli w wycieczkach przyrodniczych do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Na początku odwiedzili I Fort Twierdzy Osowiec. Oprowadzający po Twierdzy przewodnik niezwykle ciekawie opowiadał o historii obiektu. Wspomniał też o duchu „Białej Damy”, która według legendy nawiedza to miejsce.
Następnie uczniowie przebywali w Muzeum BbPN. Około południa odbyło się ognisko z kiełbaskami. Później uczniowie zapoznawali się z walorami przyrodniczymi Parku, poznawali rośliny i zwierzęta tam żyjące. Uczyli się także odróżniać rodzaje torfowisk. Uczestnicy wycieczki mieli okazję zobaczenia drapieżnej rosiczki. Nie lada atrakcją okazało się spotkanie „oko w oko” z jaszczurkami żyjącymi w Parku.
Oprowadzający przewodnicy bardzo ciekawie prowadzili zajęcia. Dzięki warsztatom uczniowie pogłębili swoją wiedzę przyrodniczą.

Ewa Borowska kl. II a gim.

Bochnia, Kraków, Morskie Oko, Oświęcim.

11 maja 2015 roku uczniowie naszej szkoły wyruszyli na wycieczkę na południe Polski. Pierwszym przystankiem była Bochnia. Czekał nas kilkugodzinny pobyt i nocleg ponad 300 metrów pod ziemią. Zwiedziliśmy kopalnię soli, mogliśmy pograć w piłkę na boisku, zjechać na 400 metrowej zjeżdżalni, potańczyć na dyskotece – wszystko pod ziemią!
Drugim celem naszej podróży była dawna stolica Polski – Kraków. Spacerowaliśmy z przewodnikiem po wzgórzu wawelskim, podziwialiśmy krużganki Zamku Królewskiego. Zwiedziliśmy Katedrę Wawelską z grobami królewskimi i Dzwonem Zygmunta. Szliśmy ul. Kanoniczą i Grodzką. Idąc Plantami, udaliśmy się do Dzielnicy Uniwersyteckiej, gdzie poznaliśmy najstarsze budynki Akademii Krakowskiej Na Rynku Głównym wysłuchaliśmy hejnału. Zwiedzaliśmy Bazylikę Mariacką i byliśmy światkami otwarcia Ołtarza Wita Stwosza. Podziwialiśmy znajdujące się na Rynku Sukiennice, kamienice „Pod Jaszczurami”, „Szarą”, „Hetmańską”, „Pod Baranami”, „Krzysztofory”, „Pod Murzynami”. Ostatnim punktem dnia było zwiedzanie fabryki Schindlera „Emalia”, gdzie mogliśmy poznać losy Krakowa i jego mieszkańców podczas II wojny światowej.
Środę i czwartek spędziliśmy w pięknych Tatrach. Wędrowaliśmy Doliną Kościeliską, poznaliśmy trudy przejścia przez jaskinie Mroźną; w ekstremalnie trudnych warunkach pogodowych dotarliśmy nad Morskie Oko. Wjechaliśmy kolejką na Gubałówkę i zjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym z Butorowego Wierchu. Znaleźliśmy też czas na zakupy na słynnych zakopiańskich Krupówkach. Zrelaksować się po trudach dnia mogliśmy w Termach Bukowina.
W piątek byliśmy w Oświęcimiu. Część z nas zwiedzała miejsce, które stało się symbolem Holokaustu i nazistowskich zbrodni popełnionych na Polakach, Romach i innych - teren byłego obozu Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau. Młodsi wraz z przewodnikiem poznawali historię i zabytki Oświęcimia i uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych w synagodze.
Zmęczeni, ale pełni wrażeń, wróciliśmy do Sokółki.

Sejm i Senat RP

23 września 2014 roku uczniowie klas I i II naszego gimnazjum udali się do Warszawy na wycieczkę zorganizowaną przez p. D. Jaroszewicz i p. E. Suszczyńską. Naszym głównym celem był gmach polskiego parlamentu.
Po dotarciu na miejsce okazało się, że trzeba wykazać się cierpliwością, nasze opiekunki musiały najpierw udać się do Biura Przepustek, gdzie przedstawiły listę uczestników wyjazdu i otrzymały specjalne przepustki. Później udaliśmy się do wejścia dla zwiedzających, funkcjonariusze Straży Marszałkowskiej sprawdzili nas wykrywaczami metalu, przeszliśmy przez specjalną bramkę, gdzie każdy został dokładnie sprawdzony. Wreszcie dotarliśmy do sali dla gości, tam przywitała nas sympatyczna pani przewodnik. Opowiadała nam o historii polskiego parlamentu. Otrzymaliśmy też dwutygodnik parlamentarny - "Kronikę Sejmową" oraz ulotki z nazwiskami posłów aktualnej kadencji z zaznaczeniem ich miejsc na sali posiedzeń Sejmu. Następnie udaliśmy sie na galerię dla gości w sali posiedzeń Sejmu. Widać stąd było obszerną salę z wyściełanymi zieloną tkaniną miejscami dla posłów, członków rządu, prezydenta oraz fotelem Marszałka Sejmu. To tutaj zapadają ważne uchwały, toczą się burzliwe dyskusje między ugrupowaniami parlamentarnymi, stąd dziennikarze przekazują sprawozdania na żywo do wiadomości telewizyjnych. Dowiedzieliśmy się m.in., jak funkcjonuje parlament, w jaki sposób podejmowane są decyzje. Następnie pani przewodnik poprowadziła nas sejmowymi korytarzami. Mogliśmy zobaczyć sale posiedzeń komisji sejmowych, oraz siedziby klubów parlamentarnych. Zatrzymaliśmy się przy dwóch pamiątkowych tablicach jednej poświęconej posłom i senatorom, którzy zginęli w czasie wojen oraz tym, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej. Sejmowy gmach większość osób widziało tylko na ekranach telewizyjnych, natomiast teraz będąc w samym środku, można było porównać swoje wyobrażenia i wczuć się w jego atmosferę. Zwiedzając gmach udało się nam na galerii sejmowej spotkać wielu znanych polityków i dziennikarzy, których można na co dzień zobaczyć w telewizji.
Pełni wrażeń opuściliśmy Gmach Parlamentu i udaliśmy sie do znajdującego się blisko sejmu Muzeum Historii Ziemi PAN. Obejrzeliśmy tam kolekcje minerałów i skał, meteorytów, kopalnej flory i fauny, pochodzących z terytorium Polski i innych regionów świata. Szczególnie zainteresowały nas bogate kolekcje bursztynu bałtyckiego i innych żywic kopalnych (ponad 29,5 tys. okazów), zaliczane do największych tego typu zbiorów muzealnych na świecie.