2012/2013

Nasze wycieczki szkolne

Wycieczka na grecką wyspę Thassos.

W terminie od 24 maja do 4 czerwca uczniowie naszej szkoły odwiedzili grecką wyspę Thassos. Droga do Grecji prowadziła przez Słowację, Węgry, Serbię i Bułgarię. Po drodze mijaliśmy Budapeszt (stolica Węgier), Belgrad (stolica Serbii) i Sofię (stolica Bułgarii) oraz największą rzekę w europejskiej części kontynentu – Dunaj.
By dostać się na wyspę musieliśmy płynąć promem, który łączy dwa porty – Kavalę w części lądowej oraz Thassos – na wyspie.
Wyspa Thassos zwana jest „szmaragdową wyspą” z uwagi na urzekający kolor morza i nieba. Porośnięta jest lasami sosnowymi a liczne i wysokie góry obfitują w skały białego marmuru, który dodaje uroku wyspie. Thassos dodatkowo, uważana jest przez Greków za szczególne miejsce, obfitujące w doskonałe oliwki, z których wytwarzana jest oliwa oraz miód z kwiatów leśnych.
Hotel w którym mieszkaliśmy leżał bezpośrednio przy pięknej, piaszczystej plaży więc korzystaliśmy z uroków greckiego morza i słońca bardzo często. Miejscowość – Skala Potamias – jest urokliwym, greckim miasteczkiem z licznymi tawernami, sklepikami i bardzo przyjaznymi mieszkańcami. Szczególnie ładnie prezentuje się wieczorem, gdy zapalają się światła na głównym deptaku miasteczka.
Podczas naszego pobytu mieliśmy okazję zwiedzić nie tylko najbliższe otoczenie naszego miasteczka ale i całą wyspę ze wszystkimi głównymi atrakcjami. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w szkole podstawowej w Panagii, miasteczku położonym w górach, gdzie wszystkie dachy domów wykonane są z kamienia. W szkole Pan dyrektor pokazał nam prezentację na temat wyspy Thassos, jej historii i przyrodzie. Następnie zwiedziliśmy fabrykę oliwy, gdzie mogliśmy zobaczyć jak tłoczona jest oliwa z oliwek. W tej samej miejscowości mogliśmy skosztować smakowitych owoców zatopionych w miodzie - tutejszych przysmaków.
Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy była miejscowość Aliki - od starożytności do dzisiaj ten mały, przyjmujący formę stopy półwysep, przyciąga ludzi swą magią i urodą. W starożytności zasobne kopalnie marmuru i święte miejsca, dzisiaj dwa urocze kąpieliska i tradycyjne tawerny. Do oglądania jest tutaj sporo; można spacerować pomiędzy sosnami i drzewkami oliwnymi całymi godzinami. Antyczne kopalnie marmuru, świątynne groty, ruiny jońskich świątyń, wczesnochrześcijańskie bazyliki, to wszystko jest do zobaczenia w tym jednym miejscu.
Z Aliki pojechaliśmy do żeńskiego monastyru Archanioła Michała zbudowanego na wysokim, stromym klifie. Po wejściu na teren monastyru trzeba ubrać odpowiednie ubrania, jeśli ma się krótkie spodenki, lub odkryte ramiona. Monastyr Archanioła Michała jest największym i najbardziej znanym klasztorem na Thassos. Został zbudowany w XVIII wieku. Z tarasu przy monastyrze roztacza się spektakularny widok na morze egejskie, wyspę Panagię oraz okoliczne zatoczki.
Następnym miejscem, które zwiedziliśmy była druga co do wielkości miejscowość na wyspie – Limenaria. Jego nazwa wywodzi się od Limenas i oznacza "mniejsze miasto. Odległość między nimi to zaledwie 42km. Limenaria leży na zachodnio - południowym wybrzeżu wyspy. Większość atrakcji mieści się na nadmorskiej promenadzie. Na niej znaleźć można mnóstwo małych sklepów, tawern i restauracji.

Wycieczka do Warszawy.

W dniu 22.05.2013r. uczniowie klas IIIa i IIIc pod opieką p. Doroty Surmacz, p. Doroty Maliszewskiej, p. Barbary Szczebiot i p. Małgorzaty Janusz uczestniczyli w wycieczce do Warszawy. Pobyt w naszej stolicy rozpoczęliśmy od spektaklu pt. „Aladyn Jr.” W Teatrze Muzycznym ROMA.
Było to dla nas ogromne przeżycie. Bogata scenografia, piękna muzyka, znani z programów telewizyjnych i seriali aktorzy oraz wspaniały klimat sali teatralnej zrobiły na nas ogromne wrażenie, a latający nad widownią dywan naprawdę wszystkich zaskoczył.
Ale to nie był koniec atrakcji. Po musicalu przejechaliśmy Metrem Warszawskim, a następnie spacerem przeszliśmy od Grobu Nieznanego Żołnierza na Stare Miasto, oglądając najbardziej znane miejsca stolicy. Ale to nie był koniec atrakcji. Po musicalu przejechaliśmy Metrem Warszawskim, a następnie spacerem przeszliśmy od Grobu Nieznanego Żołnierza na Stare Miasto, oglądając najbardziej znane miejsca stolicy. Po zjedzeniu smacznych lodów odpoczywaliśmy przy fontannach. Nawet udało się nam pomoczyć w nich zmęczone spacerem nogi.J Potem tramwajem przedostaliśmy się przez Wisłę do ZOO. Po zjedzeniu pysznego obiadu rozpoczęliśmy wycieczkę po ogrodzie zoologicznym. Obejrzeliśmy rożne gatunki egzotycznych i żyjących w Polsce zwierząt, zrobiliśmy mnóstwo zdjęć, no i najważniejsze - kupiliśmy pamiątki i upominki dla naszych bliskich.
Wycieczka super nam się udała, a wspomnienia z niej pozostaną na długo.

Wycieczka do Wielkopolski i na Kujawy

W dniach 19 - 21 września my, uczniowie klas IV, V, VI braliśmy udział w wycieczce do Wielkopolski i na Kujawy zorganizowanej przez panie: Katarzynę Szerszeń, Elżbietę Konieczko, Elżbietę Suszczyńską i Ewę Krasnodębską.
W środę odwiedziliśmy kolebkę państwa polskiego – Gniezno. Podziwialiśmy tam katedrę – miejsce koronacji pierwszych królów Polski – ze słynnymi Drzwiami Gnieźnieńskimi. Promem popłynęliśmy na Ostrów Lednicki – wyspę na Jeziorze Lednickim, gdzie znajduje się gród z X w., siedziba Mieszka I. Następnie udaliśmy się do Biskupina, gdzie zaplanowany był nocleg.
W czwartek braliśmy udział w festynie archeologicznym w Biskupinie. W Biskupinie znajdują się pozostałości grodu z VIII w. p.n.e. oraz zrekonstruowana całkiem niedawno, składająca się z czternastu obiektów, wioska wczesnopiastowska. Program festynu był bardzo bogaty, spośród wielu pokazów obejrzeliśmy pokaz mody wczesnośredniowiecznej, inscenizację koronacji Bolesława Chrobrego, pokaz walk wojów, obrzęd ofiarowania darów bogom, ślub wczesnośredniowieczny. Obserwować mogliśmy pokazy orki pradziejowej, czerpania papieru, wytopu metali w dymarkach, lepienia ceramiki, pieczenia chleba i podpłomyków, warzenia piwa, wyrobu biżuterii i wielu innych umiejętności. Niektórzy strzelali z łuku i kuszy, jeździli konno, lepili garnki. Wszyscy chętnie kupowali pamiątki - drewniane miecze, łuki, dzidy.
Byliśmy pełni wrażeń a dzień jeszcze się nie skończył - czekała nas wizyta w Zaurolandii - parku dinozaurów w Rogowie. Przeszliśmy blisko dwukilometrową trasą poznając dinozaury, pani przewodnik opowiadała nam o ich umiejętnościach, sposobie zdobywania pożywienia, charakterystycznych zachowaniach. Później czekała nas zabawa – zjeżdżalnie, park linowy, jazda quadami.
Następnego dnia czekał na nas Toruń – miasto Kopernika i pierników. Najpierw spacer z przewodnikiem, który pokazał nam najciekawsze miejsca i zabytki – Krzywą Wieżę, Dom Kopernika, katedrę, ratusz, pomnik Kopernika, rynek. Potem - wizyta w Muzeum Piernika, gdzie każdy miał możliwość wykonania własnoręcznie piernika.
Pełni wrażeń, pamiątek i pachnących cynamonem pierników późnym wieczorem wróciliśmy do Sokółki.

Sejm i Senat RP

17 stycznia 2013 r. pojechaliśmy (uczniowie klas pierwszych naszego gimnazjum) do Warszawy do siedziby Sejmu i Senatu RP. Najpierw musieliśmy podejść do biura przepustek i poczekać aż panie Ela Suszczyńska i Dorota Jaroszewicz dokonają formalności. Następnie skierowaliśmy się do głównego budynku, przeszliśmy kontrolę wykrywaczem metalu, udaliśmy się do szatni i w końcu przeszliśmy do właściwej części budynku. Bardzo miły pan przewodnik opowiedział nam o początkach parlamentaryzmu w Polsce i historii budynku sejmowego.
Pierwszą salą, którą odwiedziliśmy było jedno z najważniejszych pomieszczeń - sala obrad Sejmu RP. Dowiedzieliśmy się kto zajmuje jakie miejsce i dlaczego. Zobaczyliśmy gdzie siedzi marszałek, posłowie reprezentujący poszczególne partie polityczne, a także prezydent.
Uzyskaliśmy informacje, ilu jest posłów i senatorów, kto może nimi zostać, jakie funkcje sejmowe wykluczają się, jak współdziałają Sejm i Senat. Pan przewodnik opowiedział nam o komisjach sejmowych i ich działaniu oraz o drodze ustawodawczej.
Klucząc licznymi korytarzami doszliśmy do głównego holu gdzie umieszczone są tablice upamiętniające ofiary katastrofy pod Smoleńskiem oraz posłów, którzy zginęli w czasie II wojny światowej. Idąc w kierunku Sali Kolumnowej zatrzymaliśmy się przy gablotce z laskami marszałkowskimi. W Sali Kolumnowej podziwialiśmy wspaniałe lampy. Zatrzymaliśmy się przy makiecie gmachów Sejmu i Senatu, usłyszeliśmy tam informacje o historii gmachów sejmowych. W czasie naszej wizyty spotkaliśmy wielu znanych z pierwszych stron gazet polityków. Wyjazd był bardzo udany, jedyne co nam przeszkadzało to bardzo restrykcyjne warunki wchodzenia do budynku Sejmu – przez nie musieliśmy czekać ponad 30 minut na silnym mrozie.