2008/2011

Wycieczki, wydarzenia, uroczystości

Wycieczki szkolne

W naszej szkole odbywa się rokrocznie wiele wycieczek. Młodzież zwiedziła wiele pięknych zakątków naszego kraju. W ostatnim roku uczniowie ZSI pojechali do Londynu.
W dniach od 6 maja do 11 maja wraz z 40- osobową grupą uczniów z naszej szkoły wyruszyliśmy na wycieczkę do Londynu. Opiekę nad nami sprawowały panie: Dorota Jaroszewicz, Elżbieta Suszczyńska, Katarzyna Szerszeń oraz pani Anna Kania z biura podróży Atas. Punktualnie o godzinie 5.30 pożegnaliśmy się z rodzicami i wyruszyliśmy w drogę. Około godziny 17.00 zjedliśmy kolację i przekroczyliśmy granicę polsko-niemiecką w Świecku, po czym przemierzyliśmy Holandię i Belgię. Rankiem następnego dnia we francuskiej miejscowości Calais wsiedliśmy na prom. Po ponad półtorej godziny mogliśmy podziwiać już białe klifowe wybrzeże, z którego słynie port w Dover.
Około godziny 8.30 rozpoczęliśmy zwiedzanie stolicy. Pierwszym punktem wycieczki było Muzeum Historii Naturalnej oraz Science Museum. Wizyta w Natural History Museum była dla nas niezapomnianą lekcją biologii. Mogliśmy wielu rzeczy dotknąć, spróbować, samodzielnie wykonać symulacje bądź eksperymenty. W Muzeum Nauki podziwialiśmy przełomowe wynalazki w historii dziejów człowieka, na przykład najstarsze parowozy czy prototypy pierwszych telewizorów. Niezapomnianym wydarzeniem będzie dla nas wizyta w najsłynniejszymi najdroższym sklepie Londynu - Harrods, gdzie mogliśmy pozwolić sobie na zakup herbatek i słodyczy. Na koniec dnia udaliśmy się na London Eye, gdzie mogliśmy się już napawać pięknymi widokami oraz widzieliśmy przerażenie w oczach niektórych uczestników obawiających się wysokości. Podróż "Okiem Londynu" trwała 30 minut i była niezapomnianym przeżyciem.
Około godziny 19 spotkaliśmy się z rodzinami, u których mieliśmy mieszkać przez najbliższe cztery dni, a był to jeden z najbardziej wyczekiwanych momentów podróży. Angielscy gospodarze przyjęli nas bardzo ciepło i serdecznie. Jesteśmy też pod wrażeniem mieszanki kolorów, kultur, hałasów i pędu. I metro 5 pięter pod ziemią to też było coś!
W niedzielę zwiedziliśmy najsłynniejszą angielską twierdzę Tower of London. Więźniami Tower byli między innymi: król Anglii Henryk IV, królowa Anna Boleyn czy znany polityk Thomas Cromwell. Legenda głosi, że nikt, kto tu trafił, nie mógł uciec. Największe wrażenie zrobiły na nas liczne kolekcje zbroi, broni, klejnotów oraz insygnia koronacyjne. Następna wizyta dostarczyła nam wiedzy o powstaniu i historii pieniądza oraz różnych zagadnieniach ekonomicznych. Kolejnym punktem zwiedzania była Katedra Św. Pawła, gdzie uczestniczyliśmy w nabożeństwie, mając okazję poznania ceremonii mszy w obrządku anglikańskim. Spacer po jednym z najsłynniejszych mostów świata Millenium Bridge był okazją do zrobienia zdjęć obiektom znajdującym się po obu brzegach Tamizy, między innymi The Globe Theatre- replice teatru szekspirowskiego. Na zakończenie dnia udaliśmy się na spacer po Westminsterze. Mieliśmy unikalną okazję zobaczyć zmianę warty przed Pałacem Buckingham oraz siedzibę premierów Wielkiej Brytanii przy 10 Downing Street. Następnie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia opactwu westminsterskiemu. Na zakończenie dnia udaliśmy się na Piccadilly Circus - plac z kolumną Admirała Nelsona - oraz do National Gallery, gdzie mogliśmy podziwiać dzieła najsłynniejszych malarzy świata.
Poniedziałek rozpoczęliśmy od zwiedzania The British Museum, które było prawdziwą gratką dla miłośników sztuki starożytnej. Następnie mogliśmy udać się do Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaund’s. Bawiliśmy się świetnie! Nie obyło się bez zabawnych zdjęć. Największą popularnością cieszyły się oczywiście figury gwiazd Hollywood, muzyki, sportu oraz członków rodziny królewskiej. Polskim akcentem była figura przedstawiająca papieża Jana Pawła II. Po zaspokojeniu potrzeb duchowych, zawitaliśmy na Oxford Street. Jest to największa ulica handlowa Londynu.. Po bardzo udanych zakupach strudzeni wyruszyliśmy do naszych rodzin by posilić się obiadokolacją.
Ostatniego dnia poruszaliśmy się metrem do centrum Londynu, by tam wsiąść na statek i odbyć rejs do Obserwatorium w Greenwich - było dla nas wielką frajdą móc stanąć na dwóch półkulach równocześnie. Podczas podróży statkiem jeszcze raz mogliśmy podziwiać architekturę Londynu, wymieszane budowle pochodzące nieraz z XVI wieku z nowoczesnymi drapaczami chmur. Po zakończeniu zwiedzania nie pozostało nam nic innego jak wsiąść do autokaru i udać się w drogę powrotną do Polski.
Z żalem opuściliśmy Brytanię, ubolewając, że nie możemy zostać dłużej. Około godziny 17.00 wsiedliśmy na prom. Po półtorej godziny rejsu mogliśmy kontynuować podróż autokarem. Noc minęła nam bardzo szybko. O 9.00 nad ranem byliśmy już w kraju. W Poznaniu pożegnaliśmy naszych kierowców, którzy bezpiecznie przewieźli nas przez całą Europę i gromkimi brawami podziękowaliśmy za wspólnie spędzony czas. Przed godziną 21.00 byliśmy już w Sokółce.

Wycieczka do Kotliny Kłodzkiej.
Brało w niej udział 41 uczniów gł. z klasy V c i VI b także z innych klas V,VI i IV. Wyjazd zorganizowali pani Elżbieta Suszczyńska, Ewa Krasnodębska, Dorota Jaroszewicz oraz pan Łukasz Łukasik. Uczniowie podziwiali zabytki Wrocławia, w tym Panoramę Racławicką; byli w Jaworze, gdzie znajduje się jeden z dwóch kościołów pokoju (zbudowany bez użycia gwoździ); pluskali się w aquaparku w Libercu (Czechy). Obserwowali też proces wytopu i produkcji kryształów w hucie w Stroniu Śląskim. Zwiedzili Jaskinię Niedźwiedzią w Kletnie, gdzie podziwiali przepiękne stalagmity i stalaktyty. Wspinali się na Szczeliniec, skąd podziwiali niesamowite widoki. Uczniowie byli też w Kłodzku zwiedzali starówkę oraz twierdzę kłodzką wędrowali podziemiami twierdzy. Próbowali też znaleźć złoto w sztolniach kopalni złota w Złotym Stoku.

Wycieczka do Torunia i Biskupina.
Uczestniczyły w niej klasy IVb, IVc oraz część klas Va i VIa. W mieście Kopernika uczniowie obejrzeli dom, w którym mieszkał wielki astronom, katedrę św. Janów, ratusz, pomnik Kopernika. Zwiedziliśmy ruiny zamku krzyżackiego. W Żywym Muzeum Piernika własnoręcznie wyrobići i upiec piernikowe. Pływali statkiem po Wiśle podziwiając panoramę miasta. W Biskupinie uczniowie brali udział w festynie archeologicznym, podczas którego obserwowali bitwę Madziarów z rycerstwem europejskim, tańce szkockie. Festyn był pełen atrakcji można było obserwować pokazy walk i fechtunku na szable, życia codziennego w obozowisku madziarskim, wyrobu dziegciu i smoły, wytopu żelaza w dymarkach, wyrobu papieru czerpanego, orki wołami i wiele, wiele innych. Chętni mogli pojeździć konno, spróbować kuchni węgierskiej, wziąć udział w wielu konkursach.

Wycieczka do Warszawy
Na wycieczkę pojechały klasy VIc i Ib gimnazjum. Na początku uczniowie odwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie dowiedzieli się o przebiegu powstania i jego bohaterach. Mogli zobaczyć w jakich warunkach żyli powstańcy, mogli wysłuchać wywiadów z nimi. Widzieli replikę bombowca, broń, której używali powstańcy i mundury. Ogromne wrażenie zrobiła rekonstrukcja kanałów którymi powstańcy uciekali z zagrożonych dzielnic. Ich wędrówka w bardzo trudnych warunkach trwała czasem nawet do 20 godzin. Uczniowie również zwiedzili sejm. Ani Pana Prezydenta, ani Pana Premiera niestety nie było. Odwiedzili miejsca posiedzeń posłów i senatorów. Byli w sali kolumnowej gdzie odbywają się posiedzenia komisji śledczej.

Wycieczka autokarowa w Pieniny z jednodniowym wypadem do Popradu na Słowacji
W czasie wycieczki młodzież zwiedziła Pieniński PN, Jaskinię Lodową (Słowacja), Zamek w Niedzicy, Ruiny Zamku Czorsztyńskiego, Kraków, uczestniczyła w Spływie Przełomem Dunajca, bawiła się w Aqua Parku w Popradzie, szalała na torze saneczkowym Alpinie Coaster oraz podziwiała widoki z Trzech Koron. Organizatorami i opiekunami wycieczki byli: p. Teresa Nietupska, p. Grażyna Tumiel, p. Urszula Mrozowicz, p. Sławomir Konstadinov.